zaterdag 16 januari 2010

Koptelefoon

Meeluisteren met andermans gesprekken, daar ben ik goed in.

Slechte openingszin, ik weet het. Niemand zal nog willen praten in mijn buurt want ze luistert mee, dat heb ik toch wel gelezen in haar blog zeker...

Even ter verdediging van mezelf: meestal zijn het geen geheimen die ik hoor. (Nee, ook dit niet, want dat was een geschreven papiertje) En vaak doe ik het niet eens opzettelijk. Zo hoefde ik echt niet te horen dat dat ene meisje in de trein een nieuw lief had. Hij was zo leuk en lief en schattig en zo, maar oh ramp (giechel) hij had puisten.

Waarop haar vriendin een ik-weet-niet-zo-goed-wat-te-zeggen-want-mijn-lief-is-perfect-en-heeft-geen-puisten-reactie gaf, iets als: "Ja, maar als hij wat ouder is verdwijnen die wel hoor."

En toch heb ik het gehoord. Je kan nu eenmaal moeilijk met je vingers in je oren zitten omdat sommige mensen redelijk luid praten. En oortjes? Mijn ipod ligt al jaren op mijn kamer, eigenlijk. Gelukkig hoor ik de dancemuziek van de puber met de koptelefoon van drie rijen voor mij.

Wat ik onlangs hoorde (niet in de trein) was het volgende gesprek, tussen een jongetje van een jaar of zes en een meisje van zestien.

Jongen: "Ik heb daarjuist onder mijn voeten gekregen ze."
Meisje: "Ja? Van wie?"
Jongen: "Van mijn vader. 'k Moest hem wakker maken want hij moest naar zijn werk vertrekken, maar 'k had hem te laat wakker gemaakt en hij was boos."
Meisje: "Ah... En wat voor straf heb je dan gekregen?"
Jongen: "Straf? Neenee, 'k heb geen straf gekregen. *glundert*
Gewoon een lap rond mijn oren."

Meisje zweeg. Ook ik zei niets; niet over de lap, niet over de vraag of het wel of niet aan de jongen is om ervoor te zorgen dat zijn vader op tijd opstaat. En een oordeel vellen? Dat kan ik niet (ik ken de situatie niet!) en mag ik niet, want ik heb het niet gehoord.

Dan vraag ik me af wat beter is: bekennen ("STOP MET PRATEN, ik luister mee!") of doen alsof je niets hoort? Als je écht niets hoort is er dit probleem natuurlijk niet, zoals bij de puber met z'n muziek in de trein. Misschien moet ik dan toch maar eens beginnen sparen voor een koptelefoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten