woensdag 25 november 2009

Klinkers en klanken die dan ook nog eens geschikt zijn

Naar aanleiding van het terugvinden van het blad waar ik het had opgeschreven, typ ik hier een zelfgeschreven sonnet over. Leuk om te doen, en we kunnen er tot 1,5 punt extra mee verdienen, dus zou ik wel eventjes een sonnetje schrijven!

Dat 'eventjes' was toch wel een redelijk lange even (hoe lang durf ik zelfs niet zeggen). Er moest namelijk voldaan worden aan enkele vereisten, hier noem ik even de belangrijkste.

- Een sonnet telt 14 regels, met één of meerdere volta's (ommekeer in het thema, meestal tussen r. 8 en 9)
- Het rijmschema moet overeenkomen met dat van een Engels sonnet (à la Shakespeare, bijvoorbeeld: ABAB CDCD EFEF GG)
- Gebruik maken van de Iambic pentameter (5 keer wisselen benadrukte en niet-benadrukte klinker elkaar af, denk aan: to bE or nOt to bE that Is the qUEstion)
- Het moeilijke deel ervan: het moet een acrostichon zijn.

Zeer moeilijk, vooral als je de letter V moet gebruiken (twee keer!). Er zijn namelijk bijzonder weinig woorden die beginnen met een V, waarbij de nadruk op de tweede klinker valt...

Trouwens, als jullie me wijzen op foutjes of dingen die vlotter klinken, zal dat niets veranderen aan het sonnet. Ik heb de definitieve versie namelijk al een hele tijd geleden verzonden - het moest ingeleverd zijn voor 20.00u op de dag dat Sint-Maarten naar onze huisjes gekomen was - no way back dus.

Enfin, hier is het sonnet (in het Engels, jawel):


I'm waiting for a source of inspiration
Vivaciously, I will be trying to
Avoid a fault or little hesitation
Now, this will be a sonnet, that is true

Hold on, I've got to choose my sonnet's subject
Oh muse, would you please be my guide today?
Loquaciousness is what I won't reject
Decades of honour will be on my way!

Embarrassed am I, cause my theme's not clear
Regretting all the efforts that I've made
I absolutely know the end is near
Vocabulary's falling short too late...

And this is what I've got at eight o'clock
No inspiration but a writer's block!


Laat mij maar weten wat jullie ervan vinden! Dat kan in een reactie hieronder, of, voor mensen die geen account aangemaakt hebben hier (zowat 90 procent van de lezers van deze blog), in het echt! :)

3 opmerkingen:

  1. Sterre! Jij bent geniaal met woorden!
    Tis prachtig, kzou het zelf nog niet de helft zo goed kunnen doen.
    Tis leuk je blog te lezen.
    Ik ben je volgeling ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben superblij, omdat je
    1. mijn blog leest én volgt
    2. er zo positief over bent!:D
    3. je de enige persoon op deze wereld bent die mij sterre noemt^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. to Shake and not to Spear,
    poems and rhyms
    Ilse the great was here,
    the best of all times

    BeantwoordenVerwijderen