dinsdag 17 november 2009

Koffie

Je zou het misschien op het eerste zicht niet denken, maar ik heb wel degelijk volgers van deze blog! Vooral mensen waarvan ik écht niet verwacht had dat ze dit zouden lezen, omdat ik ze (nog) niet verteld had over mijn blog, verkondigen mij dat ze dit lezen. En leuk vinden.

Super is dat, een lichtpuntje zijn in iemands dag (ook al is het maar een héél klein lichtpuntje) dus ga ik er lekker mee verder! Al mijn berichten beginnen trouwens met een K, als het u al was opgevallen. Benieuwd hoe lang ik dat kan volhouden.

Nu zou ik mijn onderwerp willen introduceren met een grappig inleidend zinnetje. Maar dat lukt me even niet. Dus:

Ik heb een nieuwe verslaving. En de meest onoriginele van alle verslavingen, want de helft van de wereldbevolking drinkt het... Koffie. Ik dronk het nooit, tot ik op kot ging en zelfstandig moest opstaan 's morgens (ook na een late nacht). En bam, voor je 't weet kan je niet meer zonder!

Ach, verslaafd is eigenlijk wat overdreven. Ik kan het best wel een dagje missen. Of twee. Maar een week zonder koffie? Dan transformeer ik, op z'n zachtst uitgedrukt, in het meest chagrijnige wezen hier op aarde.

Te veel koffie is natuurlijk ook niet goed. Dit weekend was ik aan het studeren, en had al een paar kopjes op. Op een redelijk nuchtere maag. Niet aan te raden: ik kreeg zo'n cafeïneboost dat m'n handen ervan trilden. Ik had zoveel energie dat ik helemaal kon begrijpen hoe het voelt om een duracellkonijntje te zijn.

Onlangs ontdekte ik (in Flair) een paar receptjes voor koffie; onze favoriet is Weense koffie. Voor koffiefanaten die zich in de zevende hemel willen wagen: zoek ofwel het originele recept van Flair op, ofwel maak je het Ilsereceptje:

1. Je zet koffie (nee, je maakt geen koffie, je ZET koffie. Ik zou je iets uitgebreider kunnen vertellen waarom dit zo is, maar ik vrees dat alleen ik daarin geïnteresseerd ben... En anders, let me know en maak me gelukkig!)
2. Je laat er chocolade - welke en hoeveel bepaal je zelf - in smelten.
3. Massa's slagroom erop!
4. Je rept je naar Oil & Vinegar, koopt Bellagio voor chocomelk van witte chocolade, en strooit er dan een beetje van dat poeder over.
Dat is alles.

Het is echt ongelofelijk lekker. Zo lekker dat ik naar Flair mailde, met als gevolg dat mijn lovend tekstje over Weense koffie erin kwam te staan (in Flair van vorige week). Wat heel wat gegil veroorzaakte hier op kot, want ONZE INITIALEN STAAN IN FLAIR! Iets wat goed zal staan op CV als ik ga solliciteren voor een carrière als journaliste.

Maar misschien toch nog eerst een paar jaartjes studeren en van het studentenleven genieten, "want het is de mooiste tijd van m'n leven" (citaat van alle ex-studenten). En morgenochtend een extra grote kop Weense koffie maken, aangezien het uur waarop ik van plan was te gaan slapen al ruim drie uur geleden is.

2 opmerkingen:

  1. Prachtig geschreven, een (tweedehands,maar ja, je bent student of je bent het niet hé...) Senseo-apparaat is al onderweg. Scholl!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lezen van deze tekst heeft me al overtuigd dit te blijven volgen!
    Ik wacht vol spanning op nieuwe avonturen van Sterre ^^

    BeantwoordenVerwijderen