donderdag 20 januari 2011

Kleine Ilse kan mij krijgen

Ik heb het wel al eens vermeld op mijn blog, en de mensen die ik IRL ken, is het vast ook niet ontgaan. Maar vandaag wordt de dag waarop ik mezelf out.

Ik ben klein. Ja, jij bent vast ook niet van de grootste, ik weet het. Maar ik ben kleiner. Ik ben 1m55.

Lengte maakt totaal niet uit, ik weet dat. En ik vind dat ook. En toch is die lengte al een issue geweest in mijn leven. Want doordat ik klein ben, ben ik niet-gemiddeld. Anders. Eigenlijk is iedereen anders, dus zo speciaal is dat niet, maar ik ben precies nog een beetje anderser dan de rest.

Wat natuurlijk de nodige opmerkingen met zich meebrengt. En 't is niet dat ik niet tegen een opmerkingetje kan hoor, verre van. Ik lach zelf al eens met mijn anderhalve meter. Maar mensen, besef dat jij niet de eerste bent die zoiets zegt. Er zijn er je al ongeveer duizend voorafgegaan.
"Gij zijt wel klein hè".
"Neem jij maar een schoen met een hakje, dat mag wel hè."
"Hoe groot? 1m55? EEN METER VIJFENVIJFTIG?"
Een gevaar voor de maatschappij, ik weet het.

Al heel m'n leven. Nu is het alweer eventjes geleden eigenlijk, ik zit vast in een grote periode of zo. Maar ik heb echt al opmerkingen gekregen die ik niet fijn vond. Minachtend, of zelfs kwetsend. Het klein zijn heb ik zelf nooit erg gevonden, maar mensen zouden je zo een complex aanpraten met hun (niet eens altijd slecht bedoelde) opmerkingen.

Troostend zeggen ze dan dat jongens dat ge-wel-dig vinden, zo'n klein en schattig meisje. Jaja, ik ben echt zo geliefd bij het mannelijke geslacht dat er al facebookgroepen zijn met de naam "Kleine Ilse kan mij krijgen". En goed dat die het doen!

Of the all time question: "Wil je niet liever wat groter zijn?" Een jaar of drie geleden had ik zeker ja gezegd. Nu zeg ik van niet. En dan zijn mensen verwonderd hè! Maar het hoort gewoon bij me. Ilse die niet klein is, dat past niet.

En maar goed ook. Ik blijf gewoon mezelf, voor altijd. En da's anderhalve meter plezier.

11 opmerkingen:

  1. Super leuk geschreven!
    En fijn dat je niet wilt groter zijn, dat je jezelf aanvaard. Woehoew!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. troost u, groot zijn is ook niet alles..
    en met mijn 1m82 kan ik het weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was je volgens het medisch onderzoek niet 1m53?:p En je "grote periode' zou dat ni een beetje te maken hebben met het feit dat ik niet meer op kot zit? :p

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben 1.65 en mij praten ze al een complex aan! Ik zeg altijd maar zo: 'klein maar fijn!'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Troostend zeggen ze dan dat jongens dat ge-wel-dig vinden. jongens willen niet dat hun vriendin groter is dan hen, dus dan heb jij des te meer keuze;) lengte is nu eenmaal iets waar je weinig aan kan doen, andere dingen zijn belangrijker. btw, vele bekende actrices of zangeressen zijn ook héél klein hoor.

    "Kleine Ilse kan mij krijgen" vind ik leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Katrien: Wel, 't is het tegenovergestelde van wat ik heb, maar toch ook hetzelfde. Hoewel er bij kindjes wel gedaan wordt van "Wauw, wat een grote!" tegenover "Amai, wat een kleintje! Zeker de kleinste van de klas?"
    Maar 'k kan me wel inbeelden dat jij daar ook al dingen over te horen hebt gekregen. Nergens voor nodig, want we zijn pretty unique he, daar tussen al die gemiddelden in de richting!:D

    @Maes: weet ik, maar mocht ik 1m65 zijn, zouden de jongens nog altijd groter zijn;). Ik vind andere dingen ook belangrijker, maar 't is nu eenmaal wat mij typeert. Als mensen over me praten, zeggen ze altijd "Ah, Ilse, dat kleintje!", nooit pakweg "Ah, Ilse, die met haar bruine haren."

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Da's dan nog steeds beter als 'Ilse, ah die met die rosse haren'. ;D En te bedenken dat wij ooit bijna even groot waren! Wat waren wij een helden. :) Sorry mocht ik je dit ooit gezegd hebben, veel mensen denken er niet bij na als ze zoiets zeggen. Hoe anders, hoe beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Agh, een kleine Ilse kan mij krijgen... een grote Ilse kan mij krijgen.... maakt dat verschil?
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat je zo er zo positief over blijft! :) Ik ken namelijk ook iemand die kleiner is dan gemiddeld en die zeurt haar hele leven dr al over en dat gaat vast ook niet stoppen..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. lieve ilse, klein van gestalte maar groot van hart xje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het aller belangrijkste is dat jij je goed voelt en blij bent met jezelf. Dat straal je dan uit en volgens mij ziet dan niemand dat je klein bent. Blijf jezelf en geniet.

    BeantwoordenVerwijderen