donderdag 7 oktober 2010

Kutbus!

Ik ben een studente in Leuven met gescheurde ligamenten. Ik loop met krukken en heb zo beperkte verplaatsingsmogelijkheden. Ik nam het besluit om met de bus naar de lessen te gaan, want de eerste drie weken van het academiejaar overslaan was geen optie.

Over de werken aan het Fochplein waardoor ik genoodzaakt ben om een halte vroeger af te stappen en een vrij groot stuk te moeten pikkelen, zal ik het nu niet hebben. Ik wil dat gerust zien als bad timing. Ook zal ik verder niets zeggen over het feit dat zowel reizigers als buschauffeurs vaak geen rekening houden met mensen die iets slechter te been zijn (vertrekken als ik nog niet neerzit, geen plaatsen afstaan, nog net niet zuchten omdat ik iets minder vlot op die bus raak). Deze dingen zijn relativeerbaar.

Wat me echter al mateloos gestoord heeft, zijn buschauffeurs die de haltenamen waarlangs ze rijden niet kennen. Ik zit dagelijks tweemaal op een bus op de ring rond Leuven gedurende drie haltes. Bij het opstappen, vraag ik of de bus stopt aan de halte waar ik moet afstappen. Het standaard antwoord is "Ik ken geen straatnamen, juffrouw.". Mocht het hier gaan om één of ander zijstraatje in Leuven, zou ik dit zeker begrijpen. Maar ik noem de halte bij naam, is het dan zoveel gevraagd voor buschauffeurs om te kunnen bevestigen of ze erlangs rijden of niet?

Gelukkig ken ik Leuven en kan ik aan de buschauffeur uitleggen over welke halte ik het heb. Bijvoorbeeld vandaag kreeg ik het antwoord: "Ja, juffrouw, ik rijd verder langs de ring". Ik betaal met een voorafgekochte lijnkaart: 1,50 euro. Ik zit ongeveer 30 seconden neer wanneer de buschauffeur zegt "Oei, eigenlijk toch niet. Ik sla ik hier de volgende straat in."

Ik heb dus betaald om op een bus te zitten waarbij ik er één halte verder uit moest stappen. De buschauffeur merkte dat ik hier niet bepaald gediend mee was, en probeerde me te paaien met "Ik geloof dat er hier aan de overkant wel bussen vertrekken naar jouw halte...".

Neen, meneer. Uw rit heeft me net mijn laatste anderhalve euro gekost.

1 opmerking: