dinsdag 15 juni 2010

Keuvelen op de trein

Als ik met de trein reis, vind ik het niet erg om eens een babbeltje te slaan met iemand. Ik begrijp dat er mensen zijn de niet graag met vreemden praten maar mij stoort het eigenlijk meestal niet.

Wanneer de vreemde man van pakweg een jaar of tien ouder me vraagt hoe laat het is, antwoord ik daarop. Wanneer hij me vraagt hoe oud ik ben, zeg ik dat gewoon. Wanneer hij dan antwoordt dat hij me 3 jaar jonger had geschat, rol ik met mijn ogen. Niet iedereen op deze wereld is 1m70, you know.

Hij vraagt me een papiertje (ik was aan het schrijven), ik geef hem dat. Vijf seconden later krijg ik het papiertje terug met de vraag: "Are you student?". Ik geef antwoord. Hij blijkt ook zéér interested in English and Dutch.

Ik probeer hem uit te leggen dat ik me bezighoud met het analyseren van de taal en literatuur, niet zozeer met het spreken ervan. Dan krijg ik het papiertje terug: But I'm very interested in English (met het woord 'literature' erboven geschreven en een pijltje naar beneden), maybe we can study literature together?

Right. Mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in literatuur, da's fijn, maar ik heb er geen tijd voor. Ik raad hem aan een leraar te zoeken.

Dan zegt hij iets als "We can still be friends?" en dat we samen kunnen komen en zo, as friends. Over eventueel erbijhorende benefits geen woord. Ik vind hem te opdringerig worden en handel het gesprek af. Hij verlaat de coupé.

En dan... Dan denk ik er nog een uur over na. Hoe ik nog gereageerd zou kunnen hebben? Me op een andere plaats zetten? Papiertje in de vuilbak gooien en verder schrijven? Maar wat zou zijn reactie daarop dan geweest zijn?

Nu wil ik wel eens weten wat jullie gedaan zouden hebben in mijn plaats. Dit kan door een mail, reactie of irl. Vergeet wel niet het onderscheid te maken tussen wat je zou WILLEN doen en wat je daadwerkelijk zou doen of durven. Ilse dankt u allen.

3 opmerkingen:

  1. Ik zou waarschijnlijk beetje dom kijken, beetje scheel, meestal stoppen ze dan met praten en kijken ze alleen naar mijn borsten:p by the way iets tegen mense van 1m72?! :@

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik gewoon telkens zou geantwoord hebben op zijn vragen maar dan weer verder doen met wat ik bezig ben. Ongeconcentreerd weliswaar omdat ik hem zodanig stiekem in de gaten aan het houden ben om te kijken wat hij nog meer van plan is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik praat ook graag eens met vreemde mensen, maar als ze zo doen vind ik ze ook wel een beetje creepy. Ik ben niet zo erg van dit luidop in hun gezicht te zeggen, maar als het echt heel erg is, zou ik mij verzetten. Maar subtiel dan wel uiteraard, genre: als de trein stopt doen alsof het mijn halte is, en dan gewoon doorstappen naar een andere coupé. (:

    BeantwoordenVerwijderen