donderdag 10 maart 2011

Kaalgeschoren kalfszwezerik

Vooroordelen, iedereen heeft ze. Ik heb ze zelf ook, hoewel ik vind dat ik op basis van een eerste indruk iemand al vrij goed kan inschatten. Maar ik zal nooit beweren dat mijn eerste indruk altijd de juiste is. Ik heb mezelf al meerdere keren moeten verbeteren daarin, en dan meestal in positieve zin met betrekking tot de mensen waarover ik een vooroordeel had.

Blijkbaar, ik zou niet kunnen zeggen waarom, hebben mensen echt vaak een verkeerde indruk over de auteur van deze tekst, zijnde mevrouw ik. Ik heb echt al vanalles gehoord. Mensen die denken dat ik stil ben (ha.), en mensen die juist denken dat ik mijn mond geen twee minuten kan houden (dat kan ik nu nog net wel, ja.). Ook denken sommigen dat ik verlegen ben, anderen denken eerder arrogant. Nog wat meer eerste indrukken over mij waren onder andere onnozel, viswijf, verantwoordelijk, losbol, oppervlakkig, schattig, zorgeloos, serieus of te veel nadenkend. Of ze fout of juist zijn, laat ik in het midden, maar merk de tegenstellingen op.

Ik vind het niet leuk om pakweg arrogant over te komen bij mensen, omdat dat niet een eigenschap is die ik aan mezelf zou (willen) toeschrijven. Gelukkig zijn er mensen die zulke eerste indrukken over mij hebben moeten bijstellen, naar eigen zeggen. Dus dat verzacht de pijn wel.

Maar toch, ik roep blijkbaar vooroordelen op. En dan nog niet eens altijd dezelfde, soms zelfs totaal het tegenovergestelde. Dus ben ik wel eens benieuwd (ik hoor jullie al: is ze daar weer met haar interactie?) wat jullie in het prille begin over mij dachten. Of het nu viswijf, klein luidruchtig ding of kaalgeschoren kalfszwezerik is... Laat ze maar komen.

6 opmerkingen:

  1. It is only shallow people who do not judge by appearances - Oscar Wilde

    Ik ben ook iemand die van een eerste indruk veel kan afleiden. Ik ben soms mis, maar de uitzondering bevestigt de regel. Ik kom ook altijd als arrogant over en voor velen blijf ik arrogant overkomen :) Gelukkig zijn er mensen die me kennen achter al het cynisme.

    Mijn eerste indruk over jou? Dit wordt een lange: "oh-zo-typisch-meisjesachtige-naïeve-vlotte-veelzijdige-blogger"

    Ik heb je leren kennen via deze blog. En naïef bedoel ik in die zin dat je echt gelooft in het goede in alle mensen. Toch moet ik dit een beetje bijstellen, na de eerste indruk, gaf je me een andere indruk waar je een scherpte van geest toonde, iets wat me eerlijk gezegd verraste.

    Ik hoop dat je me nu niet verbant van je blog

    yours sincerely,
    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ilse, ik heb je leren kennen op een leeftijd wanneer vooroordelen nog niet bestonden. Oh, laat ons voor een dag terugkeren naar die kindertijd! :)En wsl had ik je gewoonweg nogal gelijkaardig aan mezelf beschouwd..
    Maar jeej, blij eindelijk weer een blogje te zien! ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Naïef is heel erg waar hoor Bram:D

    En natuurlijk verban ik je niet:) Veel te lang geleden trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerlijk gezegd weet ik het niet meer.. Ik denk gewoon dat je er wel leuk uit zag.

    en, joepie! weer een blog! Bol is back !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet niet waarom, maar ik lees dit nu pas. Op mij kom je over als en lief, grappig, slim en gek meisje en dat zijn precies de types die ik tof vind!

    BeantwoordenVerwijderen