woensdag 2 februari 2011

Kapselblunders

Ik heb er lang over gedaan, maar eindelijk vond ik een kapper waarbij ik me op mijn gemak voelde. Geen geschreeuw in mijn hoofd ("Neeee! Niet zo veel!"), hij deed precies wat ik vroeg (nog net niet met de meetlat erbij) en geen smalltalk maar een vrij persoonlijk gesprek. Allez, geen filosofische gedachten, maar ik moest niet over Kate Ryan praten om ijzige stiltes op te vullen.

Wat ik vraag bij de kapper is ongeveer altijd hetzelfde: opknippen, geen te korte stukken in de laagjes en zo weinig mogelijk eraf (een paar centimeters).

Neen, geen drastische verandering voor mij. Tuurlijk heb ik al gerebelleerd, zo in mijn jonge jaren, bijvoorbeeld die keer dat ik in de kapperstoel schrok van mezelf toen ik zei: "Een carré!". Spijt dat ik daarvan had! Of die keer dat ik mijn haren (zelf) blond wilde kleuren. Het werd niet blond maar oranje (wortel) en ik zat diezelfde dag nog bij de eerste de beste kapper. Resultaat: oranje met blonde mèches erin.

Ja, dan wil je wel graag een beetje standvastigheid. Ik varieerde wel lichtjes, bijvoorbeeld rechte froe/schuine froe, maar mijn haar moest lang én bruin blijven.

Zo ook gisteren. Ik was er eigenlijk al niet meer zo gerust in toen de kapper mij Elke noemde. Maar hij deed dat goed, het knippen. Mijn haar bleef mooi lang, de kapotte puntjes gingen eraf. Tot de froe aan de beurt kwam. Ik had gezegd dat ik geen rechte froe meer wilde, maar een schuine. Eentje die vertrekt van mijn wenkbrauw en dan zo *getoon* naar beneden verderloopt.

Om froefroes te knippen, draait G. de stoel altijd om, zodat ik niet in de spiegel kijk. Hij ziet dat dan beter, maar ik zie dan niks. En dan... Ach, ik stop met rond de pot draaien, hier zijn de foto's.

Bij een asymmetrisch kapsel hoort een asymmetrisch gezicht.
De froe is dan misschien wel lelijk (ja, houd u vooral niet in mensen, u mag dat zeggen. Ik kijk al uit naar de comments), tal van variatiemogelijkheden zijn er wel. Aangezien ik vrij radeloos ben, stel ik u de mogelijke opties voor, waarna u kan stemmen op de optie die u het meest aanstaat.

Optie 1: Normaal.
Op foto 1 en 2 laat ik het gewoon hangen zoals het is. Het kortere stuk boven het gedeelte tussen mijn wenkbrauwen is vrij opvallend. Als ik het zo laat, is het de bedoeling dat mevrouw froe er tegen maart al wat treffelijker uitziet, Germaine de stukjes ongeveer gelijk knipt en ik gewoon een maand er een beetje niet mooi heb bijgelopen.



Optie 2: Haarlak
Het volgende vind ik momenteel de meest esthetisch geslaagde optie. Maar ik zal u eens iets vertellen: Dat valt niet vanzelf zo. Haarlak, inderdaad. Maar ik heb weinig en dun haar, dus haarlak blijft zo ongeveer een uurtje of twee houden. En het ziet er ook altijd vettig uit zo. Verder ben ik niet echt de persoon die een bus haarlak standaard in haar handtas heeft zitten.


Optie 3: Warrig
Er een keer of honderd per dag in wrijven, en dan het geluk hebben dat het er een beetje warrig uitziet. Of gewoon belachelijk, dat kan ook.


Optie 4: Een speldje
Een speldje voor het stuk dat iets langer is dan het kortere. Maar zeg nu zelf: dat trekt gewoon op niks.

Optie 5: Alles naar achter.
De simpelste oplossing: een maand lang geen froe. Maar ik vind dat bij mezelf niet mooi, zo veel voorhoofd.



Wat gebeurt er met Ilses haar? Stemmen maar!





24 opmerkingen:

  1. Naar een andere kapper, je probleem uitleggen en laten bijknippen! Heb ik ook al gedaan en heeft me toen min of meer gered :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Scarlettfever: Heb ik ook al gedacht, maar hoe dan? Even kort als de kortste stukken? Dan zal het wel lang eer het bijgegroeid is... Rechte froe? (maar die wil ik niet meer). Ik zou niet weten wat eraan gedaan kan worden eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou toch ook naar een andere kapper gaan en het lange stuk laten bijknippen zodat het bvb. valt als op de foto met haarlak (maar dan zonder haarlak), die vind ik wel mooi trouwens. Je froefroe zal dan misschien inderdaad korter zijn dan gepland, maar wel niet meer zo assymetrisch! En het is nog steeds een schuine froe dan. En dat groeit toch snel, ni?

    And i feel your pain. Ik zou daar ook serieus ambetant van lopen. Ik ben trouwens zelden heel contant van mijn net geknipte froe froe en vaak knip ik hem zelf bij... Maar zoiets zou ik nu niet zelf durven doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Tamara: Ik ook! Maar nu durf ik het ook niet!:p

    Oké, naar een andere kapper. Maar wat als die dat ook slecht doet? Dan is het slecht én kort...:p *aah*

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, laten bijknippen! Maar naar achteren vind ik ook heel leuk staan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh meisje :) Ik vind het best grappig :p
    maar ik moet morgen naar de kapper :) Dus laten we hopen dat ik tevreden kan zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ocharme toch, ineens wil niemand meer lid worden van het 'kleine ilse kan mij krijgen-groepje' :p
    maar het is maar haar hé...
    ik zou het gewoon warrig laten, en na een week valt dat wel goed of knip je eventueel zelf wat bij, kheb al ergere kapsels gezien;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja ik heb dat ook eens mee gemaakt, tot groot vermaak van mijn dochter. Ik bleef maar aan het kortste eind trekken in de hoop dat het sneller langer zou worden. Niets aandoen nu ik vind er twee erg leuk die met haarlak en die achterover je kunt het hebben je hebt een mooi gezichtje. Maar uiteindelijk wat iedereen er ook van vindt is de keuze aan jou, ik ben benieuwd wat je besluit.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zelf een beetje bijknippen zou ik zeggen!
    dat heb ik ook al vaak moeten doen ze...
    gewoon heel kleine stukjes knippen tot het er wat beter uitziet,en dan kun je met een iets geruster hart over straat lopen
    maar eerlijk gezegd, het val nog best mee (behalve dan op de eerste foto :p), zeker met haarlak, of met alles naar achter, dus niks van aantrekken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Katrien: ik doe dat vaak, maar ik durf niet goed nu... Ik ben bang dat het te kort wordt, want die stukken in 't midden van m'n voorhoofd zijn zelfs korter dan mijn rechte froe ooit was:p

    Eigenlijk hoop ik stiekem dat het 's nachts ineens 3 cm groeit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. what the hell!!!!!!!!!!! dit is erger dan ik had verwacht :s ik zou gewoon naar een andere kapper gaan en wa late bijknippe... ofwel naar achter, want dat staat je heel mooi maar als jij je er zelf ni goed bij voelt, is het ook ni goed hé :) kvind echt reuze balen voor je :( gelukkig heb je een mooi snoetje om et te compensere :D ik blijf ondanks het haar trouwe fan van 'kleine ilse kan mij krijgen' <3

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha! Waar is de optie 'kaaaaalscheren!'? :p

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha Deborah, het begin van jouw reactie :D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik stem niet. Ik geloof gewoon dat het ooit goed zal komen =)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kan je niet gewoon een klein deeltje van de froefroe (0,5 à 1 cm) naar de andere kant van je voorhoofd kammen (zonder speldjes)? Zodat je zijmeet meer naar je neus gaat dan naar je oor? Want zoals het er nu uitziet, heb ik niet het gevoel dat het verkeerd geknipt is, maar dat hij het verkeerd heeft gedroogd en die froefroe gewoon fout zit. Ik ben natuurlijk verre van een kapselkenner, maar 't is maar een ideetje en lijkt mij een simpele, goedkope én mooie oplossing! (Hoewel ik nu eigenlijk ook niet echt iets mis vind met dat kapsel hoor.) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Toen ik de eerste fto zag heb ik een halfuur stryk gelege x)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn ouders (vooral mama, maar later ook papa en Lieve xd) hebben járen gesmeekt om mijn haar naar achter te mogen doen,, maar ik wou niet omdat ik ook vond dat ik teveel voorhoofd had,, een week geleden heb ik het dan eens eindelijk gedaan en ik (en vele anderen) vond(en) het mooi =)
    Now It's Your Turn Ilse ;D

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Ruth: Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb het daarnet nog geprobeerd, maar het blijft gewoon scheef geknipt:(. De foto's zijn misschien niet zo duidelijk (webcam) maar iedereen IRL heeft al voor me bevestigd dat het echt niet mooi is. Zelfs mannen van middelbare leeftijd, I got the point:p Nu ja, toch bedankt voor de tip!

    @Veerle: Ja, die eerste is dus eigenlijk als ik het gewoon naar voor laat hangen. Zucht. En mijn haar was vandaag en gisteren naar achter. Ik vind dat bij sommige mensen heel mooi, ik kan het me zo inbeelden bij jou! (en je staat ermee:D). Alleen niet bij mij, als ik in de spiegel kijk, zie ik Ilse niet:( (oké, een beetje dramatiseren mag:D) Nu ja, I'll just have to live with it.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik zou optie 2 of 5 nemen. En toch maar de moed bijeen rapen om naar een andere kapper te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Naar dezelfde kapper teruggaan en zeggen dat je niet tevreden bent, dat het niet goed geknipt is. Die van mij knipte dat dan gratis bij, en hij weet dat hij een klant kwijt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Allereerst excuses voor mijn extreem late reactie. Ten tweede; mijn haar moest een verffiasco doormaken, dat heeft mijn omi nu gefixt. Ten derde: ik vind haarlak en naar achter de beste opties. Bij die laatste kun je ook eens proberen om een 'kuif' te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. jeanine, gewoon kaal scheren xp

    xxx germaine

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb laats ook zo'n soort pony laten knippen bij mij is het echt helemaal verpest , ik doe het nu gewoon met schuifjes naar achteren en wat haarlak zodat het goed blijft zitten...

    Hoelang duurt het eigenlijk voor dat het weer is aan gegroeid?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. de froe zelf naar de kant van het langere stuk schuiven met een speldje.

    BeantwoordenVerwijderen